Medicijntekort blijft aanhouden, wat nu?

Wie naar de apotheek gaat, hoopt natuurlijk de juiste (en zijn of haar vaste) medicatie te krijgen. Dat klinkt logisch, maar is het momenteel niet. Het is al langer bekend dat er een groot medicijntekort is en dat probleem is nog niet verholpen. Om die reden besloten verschillende huisartsen een petitie te starten waarin ze aandacht vragen voor deze kwestie. Dinsdag 28 mei werd de Petitie Medicijntekorten aangeboden aan de Tweede Kamer.

Huisartsen Dennis Boon uit Epe en Ingrid Roessingh-Spruijt uit Voorst zijn lid van stichting De Bevlogen Huisartsen en onder andere initiatiefnemers van de petitie. Beiden lopen ze veelvuldig tegen het probleem aan. Roessingh-Spruijt heeft een eigen praktijk in Voorst, met daarin een apotheek: “We lopen er steeds vaker tegenaan. Laatst hadden we geen antibioticadrankjes meer en konden we de anticonceptiepil niet leveren.”

Alternatieve medicatie

Niks kunnen meegeven met mensen of patiënten is een kwalijke zaak. Daarom worden er soms alternatieve geneesmiddelen aangeboden, maar ook dat is geen wenselijke situatie. Een inhalator voor een astmapatiënt die net weer anders werkt dan het merk dat iemand gewend is, leidt tot discussies en frustraties aan beide kanten: “Mensen zijn ontevreden. Het kost ons veel tijd en energie, omdat we extra overleg moeten voeren met specialisten. Maar vooral de patiënt zelf is de dupe. We zien dat mensen minder trouw medicatie nemen als de pillen steeds anders zijn.”

Belangrijkste oorzaak

Het voorkeursbeleid is de belangrijkste oorzaak voor de tekorten. Dat wil zeggen dat zorgverzekeraars een voorkeursmedicijn vastleggen dat goedkoper is om hoge kosten van medicijnen te beperken en tegelijkertijd de winst te vergroten. Volgens huisarts Roessingh-Spruijt was dit in eerste instantie een goede keuze: “Er werd veel winst gemaakt op medicijnen. Maar nu is het doorgeslagen.

Nederland heeft namelijk niet bepaald een luxepositie wat betreft het inkopen van geneesmiddelen. In omringende landen valt meer geld te verdienen, dus Nederland krijgt minder snel medicatie: “Wij staan dus achter in de rij. De tekorten zijn elke week verschillend, dat maakt het ook extra moeilijk om erop in te spelen.

Goedkoop of duurkoop?

Goedkopere medicatie zou een uitwijkmogelijkheid zijn, maar in de praktijk blijkt dat helemaal niet zo goedkoop te zijn. Patiënten zitten vol vragen, dat zorgt voor extra contactmomenten met de apotheker of arts en dus voor extra kosten. Ook huisarts Boon bevestigt dit: “Wij krijgen steeds vaker mensen op het spreekuur met vragen over het alternatieve medicijn of die last hebben van bijwerkingen. Ik weet dat ze bij grotere apotheken zelfs een extra medewerker in dienst hebben om al die vragen te beantwoorden. Dan is zo’n medicijn misschien iets goedkoper, maar zijn we met z’n allen dus uiteindelijk veel duurder uit.”

Een oplossing? Die is er nog niet, want ziektekostenverzekeraars moeten verplicht meedoen aan het preferentiebeleid. “Er wordt alleen op korte termijn gedacht: goedkoop inkopen. Maar er is nergens een overzicht van de werkelijke kosten. Als je ook meerekent wat al die extra vragen van patiënten kosten”, zo huisarts Boon.

Onderzoek Medisch Contact

De zorgen van de huisartsen worden onderstreept door een onderzoek van artsenvakblad Medisch Contact. Ongeveer 4400 artsen participeerden aan dit onderzoek door middel van een enquête. Iets minder dan de helft van de artsen gaf aan dat zij minstens één keer per dag geconfronteerd worden met de medicijntekorten. Bij driekwart van de artsen leidt dat wekelijks zelfs tot één of twee uur extra werk.

Auteur: redactie

“De Diensten van Zuster Jansen zijn optimaal. Onze familie is erg dankbaar”
Familie de Jonghe, Familie de Jonghe