Bezoekersverbod in verpleeghuizen door virus; ouderen vrezen eenzaamheid |
Nederland telt ongeveer 2380 verzorgingstehuizen met zo’n honderdduizend bewoners. Het kabinet heeft donderdag besloten om de deuren van alle verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen te sluiten voor bezoekers. Dit is één van de maatregelen om ouderen te beschermen tegen het coronavirus. Er is begrip voor deze maatregel, maar het zorgt tegelijkertijd ook voor angst en eenzaamheid.
Het kabinet heeft deze regel ingevoerd om de kwetsbare groep ouderen (dit zijn er maar liefst twee miljoen in Nederland) te beschermen tegen besmetting met het coronavirus. Het bezoekersverbod moet alle bezoekers, familie en anderen die niet noodzakelijk zijn voor de zorg, ervan weerhouden om verpleeghuizen te betreden. “Alle ingrijpende maatregelen die we nemen, zijn erop gericht om ouderen en andere kwetsbare mensen zo veilig mogelijk te houden”, aldus minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Hij neemt het stokje over van Bruno Bruins, die fysiek niet meer in staat was om zijn werk goed te kunnen uitvoeren en daarom ontslag indiende.
Ouderen vrezen in de huidige situatie voor eenzaamheid. Toch begrijpt Liane den Haan, directrice van ouderenorganisatie ANBO, het besluit van het kabinet; “We snappen dat dit heel moeilijk is voor familieleden en bekenden die nu niet op bezoek kunnen gaan in het verpleeghuis. Maar deze maatregel is nodig om het risico te beperken dat de meest kwetsbare ouderen en het verplegend personeel in verpleeghuizen worden besmet met het coronavirus.”
Seniorenorganisatie KBO-PCOB staat ook achter het besluit om deze maatregel door te voeren. Zo laat directrice Manon Vanderkaa weten; “We begrijpen deze maatregel, maar dit besluit kent alleen maar verliezers. Voor bewoners zal het heel moeilijk zijn om afgesneden te worden van hun naasten, maar voor hun families ook. De onzekerheid hoe lang deze maatregel moet gelden maakt het extra zwaar.”
Ouderenorganisatie ANBO heeft sinds de uitbraak van het coronavirus te kampen met duizenden telefoontjes van bezorgde en eenzame ouderen. ANBO creëerde een callcenter, dat twaalf uur per dag bereikbaar is voor ouderen die vragen hebben over het virus of behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek. Het doel is om ouderen gerust te stellen en ze het gevoel te geven dat er naar hen geluisterd wordt.
Auteur: redactie
“De Diensten van Zuster Jansen zijn optimaal. Onze familie is erg dankbaar”
Familie de Jonghe, Familie de Jonghe
|